woensdag 28 november 2012

Middelvinger

Beste teamleider,

Ik hoop niet dat je al klachten hebt gekregen van mijn VWO-3 klas. Of erger nog. Van ouders van mijn V3-klas. Ik moet je namelijk iets bekennen. Afgelopen week heb ik meerdere malen mijn middelvinger opgestoken naar mijn leerlingen. Nee, ik heb geen hekel aan ze. Het was echt voor een goed doel. Ik zal het je proberen uit te leggen.

Bij natuurkunde zijn we bezig met binair tellen. Vanuit mijn opleiding weet ik dat het belangrijk is om (vooral bij een abstract onderwerp zoals binair tellen) de stof op verschillende manier aan te bieden. En ook op onze school denken we hard na over het gebruik van activerende didactiek in onze lessen. Een uitgelezen mogelijkheid dacht ik om hier eens mee te experimenteren. Na een saaie uitleg over binair tellen in het boek liet ik de leerlingen binair tellen op hun handen.

Het cijfer 1 (binair: ook 1). Mijn duim symboliseert de 1.

Het cijfer 2 (binair: 10). Mijn wijsvinger symboliseert de 1. Mijn duim symboliseert de 0.

Het cijfer 3. Binair: 11. Mijn wijsvinger en duim symboliseren deze 1-en.




















Het cijfer vier. Binair: 100. Mijn middelvinger symboliseert de 1. Mijn wijsvinger en duim de 0-en.




















Misschien vindt u het interessant om hier ook een filmpje van te zien? Dat kan hier.

Een betere smoes kon in niet verzinnen. Ik zie uit naar ons functioneringsgesprek. En wordt niet boos als u komende tijd een V3'er zijn of haar middelvinger op ziet steken. Prijs ze de hemel in met het feit dat ze ook na de les nog zo fanatiek bezig zijn met natuurkunde. Bedankt.

Vriendelijke groet

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer weten over binair tellen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Binair 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten